يکشنبه ۰۹ دی ۱۴۰۳ - 2024 December 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
تیتر ۲۰ بررسی می‌کند؛
جامعه هتل‌داران و مدیران مناطق آزاد با هدف توسعه فعالیت در جذب گردشگر به دنبال راهبرد‌های مشترک رفته‌اند. درحالی که ضعف زیرساخت‌ها و عدم ارایه مشوق باعث شده صنعت گردشگری این مناطق با سرزمین اصلی تفاوتی نداشته باشد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود این همکاری نیز به نتیجه خاصی منجر نشود.
کد خبر: ۷۳۴۶۸

تیتر20 - چندی پیش با توافق دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعضای جامعه هتل‌داران جلسه‌ای در راستای تشکیل کارگروه رفع موانع هتل‌داری مناطق آزاد در آینده نزدیک برگزار شد وتصمیماتی اتخاذ شد.

این موضوع در شرایطی اتفاق می‌افتد که صنعت گردشگری ایران گرفتار کاهش قدرت خرید مردم است. بسیاری از شرکت های برگزار کننده تور دچار رکود شده‌اند، زیرا مردم توان خرید بلیت هواپیما را ندارد و بیشتر به صورت زمینی سفر می‌کنند. حتی بخش عمده‌ای از سفرها با اقامت در هتل برگزار نمی‌شود. درواقع سهم سفر در سبد خانوارها به شدت کاهش پیدا کرده است.


از این رو تشکیل کارگروه رفع موانع هتل‌داری می‌تواند مشکلات را برای فعالان این عرصه در مناطق آزاد نمایانگر کند تا بتوانند درآمدهای این بخش را پایدار کنند. به عبارت دیگر مناطق آزاد کشور در زمانهایی از سال  گردشگر جذب کرده‌اند که مردم در کل کشور سفر می کردند و طبیعی است که بخشی از این مسافران را جذب کرده‌اند. اما این مسأله برای حضور گسترده سرمایه‌گذاران در صنعت هتل‌داری مناطق آزاد کافی نبود.

شاید مهمترین خلأ کنونی راهبرد یکپارچه برای ارایه مشوقها برای جذب گردشگر است. اگر سازمان مناطق آزاد کشور تسهیلات ویژه ای در نظر بگیرد که بتواند پای گردشگران را در فصل‌های متفاوت  به مناطق آزاد جذب کند در این شرایط قطعا صنعت هتل‌داری در این مناطق رونق می‌گیرد.


در سال های اخیر با وجود اینکه دولت تاکید ویژه بر اقتصاد مناطق آزاد کشور داشته اما مناطق آزاد نتوانسته‌اند با وجود معافیت های مالیاتی زمینه حضور سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف را جذب کنند.

 به طور قطع اگر در تمام مناطق آزاد کشور دهکده گردشگری مانند ماکو راه‌اندازی می کردند یا جذابیت‌های مانند پارک آبی، آکواریوم، رستورانهای خاص و مجموعه‌های تفریحی و ورزشی را اندازی می‌کردند امروز بخشی از مسافران ایرانی که علاقمند به سفر زمینی هستند می‌توانستند اوقات خود را در مناطق آزاد شمال و جنوب کشور صرف کنند.

بنابراین اگر قرار است که هماهنگی بین مناطق آزاد و صنف هتل‌داران برای توسعه صنعت گردشگری اتفاق بیفتد ابتدا باید زیرساخت‌های تفریحی در مناطق توسعه پیدا کند.

برخی از هتل‌های مناطق آزاد متعلق به هلدینگ های سرمایه‌گذاری است همانطور که سال گذشته شرکت هواپیمایی هما در منطقه آزاد ماکو برای سرمایه‌گذاری جدید با این منطقه آزاد تفاهم‌نامه امضا کرد. به طور قطع این راهبرد می‌تواند در سایر مناطق آزاد اثرگذار باشد.


در حال حاضر اگر در کنار هتل‌ها مناطق تفریحی توسعه پیدا کند و با بانک‌ها تفاهم‌نامه برای اعطای تسهیلات خرید به گردشگران منعقد شود جذب سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد بهبود می‌یابد. البته به صرف امضای تفاهم‌نامه نمیتوان انتظار داشت اتفاق جدی در گردشگری مناطق آزاد رخ دهد. چراکه پیش از این منطقه آزاد انزلی تفاهم‌نامه‌ای با موسسه مالی مهر برای اعطای تسهیلات خرید منعقد کردند اما این موضوع تنها روی کاغذ باقی ماند.


یکی دیگر از مسائلی که در زمینه جذب گردشگران در مناطق آزاد اهمیت بالایی دارد تبلیغات در  کشورهای همسایه است. این مناطق نتوانسته اند در این زمینه موفقیتی کسب کنند. درحالی که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم، صنعت هتل‌داری ایران به شدت نیازمند گردشگران خارجی است. به همین دلیل هماهنگی مناطق آزاد و جامعه هتل‌داری می‌تواند از طریق تبلیغات به جذب گردشگران خارجی منجر شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز